jhagman

Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

Reality check

Av Jhagman - 27 maj 2014 21:39

Idag blev det hoppträning i Staby, det gick både bra och dåligt. Jag var väldigt nöjd hur hon var när vi lastade ur för det har varit det stora problemet. Hon har mer stått på bakbenen och varit mega stressad men idag var hon lugnt, inget stegrande eller stressande utan vi gick runt lite innan och kollade  på stället. Väl inne i ridhuset var läktaren lite läåskig så hon ville inte gärna gå in till den i början, dörren ut var med äcklig samt plast som satt på en liten bit av ena sidan för den fladdrade en del när det blåste. 


Vi började med att hoppa 5 1/2 och efter hindret skulle man saknta av till skritt. Första språnget kändes super bra! Jag tänkte "detta kommer gå bra" haha nej inte direkt. Andra gången hade vi för låg fart så vi krachade in i hindret... Sen ville hon inte hoppa det så hon fegade och kom i för dålig fart om och om igen så fick smacka massa så gick det. 


Vi byggde på den övningen med att bryta av till trav ist för skritt och trava 3 travbommar på volt och sedan hoppa ett vitt plank snett mot läkaren. Hon gjorde 5 1/2 bättre och bättre men att fatta galopp från trav på böjt spår på ca 10 m var svårt men vi lyckades efter 3 försöket. Men det vita planket var läskigt. Hon ville inte hoppa det men det bottnade som resten på att hon inte var framme ordentligt.   


Sedan blev det vit plank på kortsidan vid läktaren till orange oxer snett igenom och en travbom till räcke. Planket var läskigt igen och oxern stanna hon med på? Jag fatta inte att hon stanna så mycket som hon gjorde för hon brukar ALDRIG stanna annars men det var väll för att min ridning var dåligt, hon inte framme och ny miljö. Nu blev jag arg så hon fick spöt några gånger och då gick det mycket bättre. 


Mina paint skills är sådär men ni fattar xD


 


Vi gjorde sedan allt detta till en bana med 5 1/5 till travbommarna, över vit räcke till orange oxer till travbom och räcke till vattenmatta. Första gången ville hon inte över vattenmattan men i slutet kunde vi hoppa litet kryss över. Gjorde denna bana 3 gånger för hon var inte framme och stannade på vattenmattan. Så jag har blandade känslor över träningen idag. Hon gjorde både bra och dåliga saker men tror att det (vet) att jag måste vara hårdare med henne att hon ska gå fram för när hon gör det så är det inga problem med nått. 


Filmen från idag:

Detta blev som sakt en reality check för jag har trott att hon är bättre än vad hon är men vi tränar tränar och tränar!
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards