jhagman

Direktlänk till inlägg 14 juli 2015

Ledarskap skapar hästen?

Av Jhagman - 14 juli 2015 21:30

Detta inlägg har legat i utkorgen men jag vet inte om man kan publicera det som rubriken lyder eller om jag skriver om att gulla med hästen. Ni märker.


En del hästar är mer känsliga än andra på samma sätt som att barn är det. Detta tror jag har med uppfostran att göra och självklart vad man är med om som individ. Om man hela tiden är där när barnet tex ramlar och skrapar sig och tröstar och gullar kommer barnet att lära sig att så fort den gråter kommer mamma eller pappa. Jag tror samma princip är hos hästar. 

Jag tycker att man ska tänka sig för hur man behandlar en häst pga att man vill inte att de ska bli beroende av en för att känna trygghet, målet är att de ska bli trygga i sig själva (inte bara när matte är där). Detta problem ser jag ibland och då funderar jag kring hur detta uppstor? Jag skulle bli galen om jag hade en häst som inte är självständig, det är ungefär som en person som har pojkvän/flickvän på löpband och bara byter dem hela tiden för att slippa ensamheten. Hästar är flokdjur och de ska känna sig hemma i en folk, absolut men de ska ändå kunna vara själva tycker jag. Att en häst är självständig visar tecken på att den har ett starkt psyke och ett starkt psyke har bara de bästa hästarna enligt mig. En häst som är självständig har självförtroende och är tror på sig själv.

Vad har detta med barnuppfostarn? Jo, jag är väldigt mycket för att hästar måste lära sig saker. De kan inte hela tiden gå i flock t.ex om alla andra hästar i hagen är och tävlar ska den så stå inne trots 15 grader ute och sol? Nej, den ska gå ut och den kommer att springa i början men låt den göra det.Den lär sig inte annars att lugna sig utan då kommer matte springande och tar in hästen. Om man gör detta upprepande gånger kommer hästan att lära sig att om den springer brevid staketet kommer den att få gå in. Hästar är inte dumma och vill få sin vilja igenom. Om man puchar detta tillräckligt långt kommer det att vara hästen som bestämmer i stallet och inte ägaren. T.ex om hästen inte kan stå still i gångne får den gå in i boxen = när hästen inte vill stå i gången längre, samma beteende för den vet att den får gå in. Om hästen ser att man är i foderrummet och hästen börjar skrapa med hoven ger man den mat = hästen lär sig detta. 

Samma sak med barn, om man behandlar dom som om de är gjorda av glas kommer de tro det och inte bita ihop när det behövs och reda ut situationen självständigt och oberoende. T.ex om man rider ut och hästen blir rädd för något är det bara du och hästen, ingen annan häst som kan hjälpa till att lösa problemet.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards