jhagman

Direktlänk till inlägg 10 november 2015

Gramantygel

Av Jhagman - 10 november 2015 14:55

Detta har alltid varit ett omdiskuterat ämne och är nu uppe på tappeterna igen. Det började med att att Schwiez förbjöd det på internationell tävling och nu ska ev Tyskland göra lika dant. Jag tänker säga att för mig kvittar det om det införs i Sverige eller ej för jag skulle nog inte använda det på en tävlingsplats men i vardagsarbetet absolut. Jag tycker att gramantygeln är ett bra hjälpmedel men det beror på hur den används. Om man drar in hästens huvud och nacke så den går på bogarna och sen låter det va så. Rid inte med den, Jag använder den en gång i kvartalet typ, sist var 9 novemer förra året (!) så inte ofta.  När jag rider med den blir det jobbigare att rida för att man måste driva fram hästen något fruktansvärt för att få den och jobba med hela kroppen. T.ex på Lillan som gärna blev väldigt lång i galoppen och sprang i 300 förr. Henne har jag ridit med gramantygel på ca 4 gånger och det är verkligen skillnad. Hon förstår mer hur hon ska jobba så gramantygeln blev som en vägledning inte ett tvång. När jag rider med den har jag den kort kanske 10 min av passet annars får den mest hänga där och kontakten finns på den vanliga tygeln. Det är viktigt att skilja på att ha kontakten i gramanen och kontakten på den vanliga tygeln. Här kommer grejen med namnet hjälptygel in. Stödet ska finnas på den vanliga tygeln och gramanen ska vara en vägledning till de stödet. Man ska altså inte sitta med den spänd hela tiden utan gärna variera gramanens tyellängd och stöd. 


Jag kommer ihåg när jag red Lillan första gången med graman då var hon 5 år och jag hade haft mega problem ute att få henne att arbeta i galoppen. Hon hängde i handen, låg på bogarna och sprang i 300. Jag satte gramanen på henne och det blev som en handbroms. Hon är en häst som normalt sätt kröker på nacken och jobbar på. Har fått kommentaren "hon föddes att gå i form". Jag anväde bara gramanen i galoppen dvs jag korta den för at hon inte skulle bli så lång men fick då driva på ett cp för att inte få effekten mer uppåt. Detta funkade bra. Efter lite galoppo så släppte jag på gramanen och då jobbade hon ännu bättre för hon förstod grejen med att komma ihop och jobba men ändå kunna ha fart i galoppen. 


Läs mitt gammla inlägg: http://jhagman.bloggplatsen.se/2014/10/18/10896875-lillans-aha-upplevelse/ 


Jag tycker iaf att gramantygel är ett bra hjälpmedel om man vet hur man ska använda den och inte använder den till överdrift. 

 
 
Frida

Frida

10 november 2015 16:16

Håller helt med!! Bra skrivet 👍🏻

http://Teamluffarligan.blogg.se

 
vanessa Andersson

vanessa Andersson

10 november 2015 20:24

Jag är för alla hjälpmedel om man kan behärska dom rätt :)

http://vanessaandersson.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Skapa flashcards