jhagman

Direktlänk till inlägg 12 december 2015

Respekt och fötroende

Av Jhagman - 12 december 2015 08:45

Lite morgonläsning på Hippson som handlade om respekt och förtroende hos hästar. Jag håller med Astrid som skrev att man måste ibland vara hård mor hästen för at den ska förstå speciellt om det är en häst som är av hårdare karaktär. 


Det märker jag tydligt nu när vi leder in hästarna och inte har lösa insläpp att de måste funka i hanteringen. Det finns ett par hästar i hanteringen som inte riktigt har klart för sig vad respekt för en människa är om du frågar mig. För när man går med dem är de på en, kan ställa sig typ på en, bocka typ på en och bara är allmänt jobbiga. Att man säger till dem tar vissa men vissa inte. En del säger att det har med individen att göra att det blir arga, det säger jag bara BULLSHIT till. Om hästen varit rätt uppfosrad direkt så visst den kan få bli sur men den får fasen inte göra nått tillbaka för då blir siutaionen farlig. Samma sam med t.ex barn de kan bli svinaga på sina föräldrar men efter ett tag lär de sig att de inte behöver bli arga för att de inte får godis på en onsdag för sådanna är reglerna. Jag ser samma med hästar. Allt med hästar handlar om rätt uppfostran/hantering från början annars får du en häst som jag är allergisk mot. 


Hon skrev; Regel nummer 1 för mig är att hästen respekterar mig. Den får absolut inte "gå över mig" och ska bete sig när man hanterar den. När jag skriver gå över mig menar jag inte bara bokstavligen, utan att den ska vara uppmärksam på mig. Blir den rädd vill jag inte att hästen hoppar mot mig, den ska ha mer respekt för mig än vad den har för det som skrämde den. Det behöver dock inte betyda att den är rädd för mig. Med rädsla bygger man inget förtroende som är regel nummer 2. 

 

Jag håller verkligen med här! Jag är allergisk mot hästar som inte better sig i hanteringen för det handlar oftast om att ägaren är för snäll mot hästen eller att hästen är lite för tuff för ryttaren/ägaren. Om vi tar Lillan t.ex hon var så äckligt jobbig när jag tog henne och var på en, i luften och på bakbenen typ konstant. Här var jag tvungen att vara hård mot henne för hon trodde att hon kunde göra vad hon ville. Det var bara att tränsa hästen och gå ut och gå, enda lösningen. Jag kommer fortfarande ihåg den svängen, jag var helt slut när vi kom tillbaka men efter det har det alltid gått mycket bättre men så osams vi var! Lillan kan fortfarande få sina ryck men är oftast snäll när man leder henne och om man säger till henne tar hon det och uppför sig sen. Jag tycker även att Lillan har ett förtroende för mig som jag byggt upp under dessa år med hjälp av att vi ridit ut så mycket ensamma. I början när hon blev rädd kunde hon typ slänga sig och göra 180 graders vändningar och galoppera hem. Men nu om hon blir rädd så stelnar hon typ lite till för 1 sekund och sen går hon igen. Visst att det finns dagar hon är fjantig men det beror på annat som överskottsenergi. Hon hoppar till och med vatten i diken som rinner nu utan att bråka. Förut kunde vi diskutera detta 10 min men nu tar hon bara ett mega hopp över så är det klart. Samma sak om vi går nya vägar ute går hon gärna först. Det tror jag handlar om att "hon vet" att jag inte skulle leda in henne någonstans där det är "farligt". Ska bara hitta detta i hoppningen men då är det mer från min sida till henne men det kommer xD


Sen det här med att man måste klappa vissa hästar medhårs. Det köper jag men inte en amatörhäst...Eller ganska typ 5 av alla amatörhästar. Det är bara en ursäkt för att man inte vill ta en diskussion med sin häst för att man är rädd för konsekvenserna. Det man kan tänka på när man tar en diskussion med sin häst är att alltid avsluta med massa beröm. Jag är emot att uppfostar hästar med godis. Och att man är i god fot med dem dvs är sams när man slutar. Hästar är inte långsinta djur och de minns mer de positiva än de negativa. 


Sen är alla hästar olika men jag pratar om de som har lite mer huvud och vilja än de som är osäkra. De kan vi prata om någonannan gång. 


Tänke bara klargöra att när jag säger diskussion är det INTE spö och svordommar utan det är uppmuntrade ord och skänkel + massa beröm. Det funkar bättre för att spöa fram dem uppstår bara rädsla och det bygger man inget förtroende på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards