jhagman

Alla inlägg under april 2014

Av Jhagman - 30 april 2014 14:20

Har man en hästfri dag får man passa på att tvätta hästsaker så man får en liten dos av häst iaf ;)

 

Av Jhagman - 29 april 2014 21:17

Idag blev det gympa i form av studsträning, något som hon inte gjort mycket alls. Hon var riktig duktig och stressade inte på som hon brukar göra utan var lugn och hade samma tempo rakt igenom. Övningen var bom-sockerbit-bom-sockerbit-bom, då fick hon öva på att tänka för det är det som saknas.


 



 

Av Jhagman - 27 april 2014 12:22

Idag blev det dressyr på fältet med babypelhalm, 2 tyglar, sporrar och spö så hon fick jobba ordentligt. Hon var väldigt vinglig i början och bogen flög lite hit och dit.  Men efter uppvärmning och flyttningar blev det riktigt bra. Hon blir dock stressad i galoppen när jag har sporrar men tror att det beror på att jag kommer åt henne mer. Gör mycket flyttningar till vänster, höger galoppfattningar och förvänd galopp för att stärka hennes höger bak för hon är väldigt svag och vill inte riktigt använda det på rätt sätt. Hon fuskar gärna! Men idag gjorde hon det väldigt bra i skritt och trav. 

Av Jhagman - 26 april 2014 19:17

   

Idag blev det uteritt med fokus på ,det gick halv bra för hon stressar upp sig vid galoppen för att hon vill bara springa så då när jag bromsar henne så tappar hon förståelsen eller nått så hpn gör skänkelvikning, tacktar, skuttar och har sig. Väldigt jobbigt men vi gjorde 2 längor längst vattnet med galoppfattning- galopperar 5 till 10 steg- avsaktning till trav och ny fattning. Hon blev jätte svett och trött så det blev skänkelvikningar på vägen hem och det gör hon bra men mer bjudning behövs som vi fortsätter kämpa med. Såhär ser grässlingan längs vattnet ut :)


Av Jhagman - 26 april 2014 08:12

 

Jag glömde trycka på publicera igår. .. 


Idag blev det löshoppning för jag kände att Lillan ville ha lite mer "lek" och det var länge sen vi löshoppade. Gjorde det mer tänkvärt idag för annars galopperar hon i 500 utan att tänka vad som hände. Byggde galoppbom-räcke-oxer som låg precis vid grinden. Hon märkte efter ett tag att det blir lättare om man får en längre galoppdträcka så då stannade hon i andra hörnet ist för grinden. 


Jag höjde upp det mycket idag för att hon skylle bromsa sig själv mer och hoppa på styrka inte fart. I slutet låg det på 1.50 cm men fick inte med när hon klara det utan bara när hon rev hela hindret... men 1.30 fick jag med och 1 m men filmningen är inte jätte bra eftersom jag var ensam. 

Av Jhagman - 25 april 2014 09:00

Hej hå nu är det mycket, jag jobba, jobbar och jobbar och försöker hinna att rida med. Idag får vi se vad jag gör med Lillan idag funderar på longering eller tömkörning för hon vila igår och Sofia red upphöjda bommar i onsdags. Fick en superdålig tid hos tandläkaren kl 11 och börjar jobba 16... inte världens bästa tider för att hinna med något längre pass :/ Imorrn blir det uteritt iaf! :) 


 

Av Jhagman - 23 april 2014 19:26

Det finns så mycket grejer som jag vill köpa nu!!! Typ denna kavaj som är en imitation av Spookskavajen men väldigt mycket billigare!


Detta bett



Denna undertröja till kavajen


Av Jhagman - 22 april 2014 21:38

Idag blev det först en skrittur i skogen med Monica och Jennifer sedan ett dressyrpass i paddocken. Hade även sporrar för första gången och det blev en helt ny häst! Kom åt henne på ett helt nytt sätt och hon var sjukt fin! Hon vart stressad i galoppen men det blev mycket bättre i slutet, kändes som om vi svävade fram! Vi gjorde även flyttningar i alla gångarter och det var stor skillnad med sporrar. Ska rida med dem ibland så hon blir mer känslig och lyhörd. Kunde även bara flytta höften så fattade hon galopp, så duktig! Det börjar verkligen hända grejar med hästen :D

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards