jhagman

Alla inlägg under april 2014

Av Jhagman - 15 april 2014 08:49

Jävla dator som stänger av sig innan jag skrivit klart!!!!


Igår fick Lillan vila för hon var en riktig stjärna i söndags! Hade tänkt att vi skulle öva på galoppombyten så jag hade lagt fram 2 bommar snett igenom. Tanken var att jag skulle vända upp snett i genom i galopp och innan vi gick ut i nya varvet skulle vi byta galopp över bommen. Detta gjorde hon riktigt bra de första 2 gångerna i vänster varv och sämst i höger. I höger varv lyssna hon inte på min halvhalt utan sprang bara sakt fram så det blev några varv på fyrkantsspåret i trav och göra halvhalter var 4-5 steg för att hon skulle lyssna.

Lillan är en DIVA ibland för hon tror att man ska rida henne på hennes sätt dvs när det passar henne kan man göra saker t.ex ökningar och minskningar eller fattningar. Så det blev många ökningar och minskningar för hon är inte fram för skänkeln ett dugg när jag vill. Gjorde även många galoppfattningar för hon kan fatta/förstå  en fattning jätte bra bara att hon orkar inte muskelmässigt så då tar hon fel galopp eller springer rakt fram och ser ut som en giraff och det tål jag inte. Bättre om hon tänker att " om jag gör en fattning ordentligt slipper man extra arbete" men nej, giraffen ska fram...


När jag väll hade fått ordning på allt detta (haha) så var hon super fin!!! Kunde öka och minska, ha samma temp, flytta för skänkeln, göra halter, fatta fina galopper, ja allt jag bad henne om! Jag dog innombords av lycka! Riktigt fin häst har jag men man måste jobba igenom henne otroligt mycket för att hon ska ge efter och framförallt lyssna.


Galoppombytena ska hon lära sig och vi ska öva varje dag! För hon kan byta när det passar henne men inte när jag ber henne...För hon byter ibland när jag ber henne och ibland skiter hon i mig. Tonåringar...




Av Jhagman - 11 april 2014 18:17

 

Idag blev det dressyr som en liten revansch från igår x) Hon var väldigt stissig i början och lyssnade väldigt dåligt. Hade babypelhalmet idag med tygeln satt i den vanliga ringen eller vad man ska säga. Tycker att hon tar mer stöd på det så ska införskaffa ett tjockare bett för det 3 - delade hon har ni får jag inget i handen. Jag vill kunna rida häst en"på en ulltråd" med nästan inget i handen men med det tunna tredelade har jag inget alls i handen och det blir svårt att rida då. 


Odag red vi mycket grund som innebär att hon ska lyssna, ta skänkeln ordentligt.  I början var det svårt så gjorde mycket övergångar oxh eyggningar samt reglerade tempot.  I slutet var hon riktigt fin men jag vill ha mer BAKBEN! Hon slarvar med dom väldigt mycket men det kommer mer och mer. 

Av Jhagman - 10 april 2014 20:54

Idag blev det hoppning eller en oxer och 6 travbommar.  Det gick bra och hon hoppar som en gud men jag ramlade av 2 gånger xD  Hon tyckte det var sååååååå kul att hon till och med inte galoppera normalt utan det var bara studsigt :/ hon har inte hoppat på 3 veckor så det märktes. Ska börja hoppa henne mer regelbundet och för tränare så kommer det nog gå vägen.  Avramlingarna var när vi hoppade 90 cm för hon hoppar så fint, runt och kraftigt att mitt överliv åker fram och sen bockar hon= avramling. Var bara upp igen och hoppade igen 70-80-90. När vi kom på 90 igen rev hon främre bomen och bockade då till och jag ramlade av igen.. Bad då Bella rida henne lite och sen hoppade jag upp och travhoppade ett kryss bara för att inte bli rädd. 


Hoppningen var så kuuuuuuul idag och det kommer bli mer av det!

Av Jhagman - 9 april 2014 21:21

Sitter och kollar runt på pay and jump som finns en hel del just nu. Skulle vara så kul att åka på en snart! Måste bara se hur ekonomin håller sig.

Har bestämt mig för att göra en hopphäst av Lillan så får vi se hur långt vi kan gå :) Är så sjukt hoppsugen så hoppar nog en liten bana på lördag eller nästa vecka för vill inte gå för fort fram nu när hon gått på halvfart när jag varit borta. Är lite nojig men tycker det är onödigt att överanstränga henne om hon inte varit 100 % igång. Kanake blir en lydnadsbana på lördag på sockerbits höjd och sen ska vi se om vi kan börja hoppa lite höjer :D

Av Jhagman - 9 april 2014 17:37

Lillan och jag är väldigt lika. 

  • Vi blir båda sura om vi inte får mat
  • Rastlösa
  • Älskar godis!
  • Gör alltid vårt bästa
  • Stressar upp oss över små grejor
  •  Älskar att hoppa
Av Jhagman - 8 april 2014 20:15

Har idag varit på dåligt humör så det blev vila för lillan. Fixade hennes man och tvättade hennes ben ist så nu är de gjort. Manen ska fortsätta att fixas för hon gillar inte att man ryker den. Hon är svart nu jämnfört med när jag kom hem för då var hon grå xD har groomat henne som vi gjorde i england så riktigt mirakel bortsning det där!




Av Jhagman - 7 april 2014 20:21

Igår blev det en uteritt som gick jätte bra förutom att vi stod i ett dike i 20 min! Den dumma kossan ville inte flytta på sig!!! Hon bara stod i diket och vägrade gå!!! Förstå att jag blev förbannad! En lillan-test var det men ändå sjukt irriterande! Annars var hon jätte duktig och varken sprang eller bockade! Jag var sjukt nöjd så idag blev det bara jogg i padocken. 


Hon var stel i början men släppte efter sedan. Övade även på galopp från skritt och hon blir bättre och bättre! Nöjd är jag iaf!


 

Av Jhagman - 5 april 2014 20:30

   

Det är en självklarhet att jag inte kommer att ta jobbet i England för jag har för mycket hemma som binder mig till Sverige som Anton och Lillan.  Har varit en kul erfarenhet iaf att åka till England och se hur proffsryttare har det. 


Red Lillan idag och det var så kuuuuuuul!!! Började med att vi skrittade ut ca 30 min med Josse och Cheeky.  Eller skritt och skritt, lillsn taktade mest för att hon tyckte det var så kul att få komms ut. Sedan red jag henne på bansn i ca 50 min. Red mycket galopp, från skritt till galopp och förvänd galopp. Hon var duktig meden förvända galoppen men tyckte det var jobbigt så det blev bara runt fyrkanten. Hon bytte galopp några gånger i den förvända galoppen så gjorde även några sådana.  Hon gjorde 2 jätte fina sedan bytte hon bara med frambenen men ändå jätte duktig!!! Jätte nöjd med henne och det märktes att hon saknat att bli ompysslad. 


Klippte öron,hovskägg och svans. Svansen börjar bli tjock och fin!

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards