jhagman

Alla inlägg under april 2014

Av Jhagman - 21 april 2014 14:24

Sitter och kollar på världscupsfinalen i hoppning och hejar självklart på Maikel van der Vleuten! Här är en bild på honom och VDL Groep Sapphire B.

 

 


Började söka runt lite på vad man kan tänka på för att inte "falla fram" när man landar efter ett hinder(vilket jag har problem med). Fick tips om att man ska träna magmusklerna (jag gör plankan 3 min varannan dag), ha tyngdpunkten i hälen, tänka att man ska luta sig bakåt i landningen, träna studshinder för det är bra för ryttarbalansen och tänka på att ha skänkel längre fram. Detta var bara några tips men det skajag testa! 


Heja Maiken van der Vleuten!!!

Av Jhagman - 21 april 2014 10:56

Nu på morgonen blev det en skrittur barbacka i 30 min. UNDERBART att starta morgonen så!


   

Av Jhagman - 20 april 2014 20:21

Idag blev det banhoppning med "titthinder" eller titthinder hästen reagera inte på dem alls. Då ställde jag upp plankhiner i en trekombination med räcke på sockerbit och räcke på bildäck, ingen reaktion trode att hon inte skulle hoppa planket alls. Sedan hade jag 2 sockerbitar snett igenom, en åt varje håll. Under den ena ställde jag en plastbit som var färgat som en mur som jag lutade mot konor, ingen reaktion. Sedan hade jag ett räcke på sockerbit med konor under, ingen reaktion. Får hitta på mer hinder att öva på för vill veta lite om det är nått som hon inte gillar för det är bestämt att jag ska åka på P&J den 17 maj. Vet ej höjd än men ska anmäla så fort jag vet.

 

Idag kändes banhoppningen kanon, det var inga höga hinder de låg på 50 cm ca men ville mer känna att jag kunde svänga henne och ha kontroll vilket inte är jätte lätt i hoppning på henne. Hon hoppade banan en gång helt perfekt, kontrollerat, landa i rätt galopp, lyssnade och rev inte xD STOLT MATTE är jag när jag tänker på vad jag kunde göra med henne när jag började rida henne så är detta en enorm förbättring och utveckling! Så när jag hade ridit henne duschade jag henne för hon var mega svett, tog en liten promenad så hon fick torka lite + äta gräs. Sen fick hon stå med back on track paddar fram som jag lindade på. Hon njöt verkligen av att Julia och jag gnuggade hennes ben torra som en riktig princessa haha hon kommer att bli en diva om jag inte ser upp ;)


   

Av Jhagman - 19 april 2014 20:22

Idag blev det tömkörning och det gick så bra!! I vanligaste fall brukar hon mest springa runt och inte lyssna med idag lussna hon jätte bra och gjorde inte ett enda försök till att springa iväg! Hon var så lyhörd och fin men hon tar inte riktigt en framåt drivning men det är ju samma som i ridningen så träna träna. Galoppen i vänater varv är flängig och inte lika avslappnad som i höger så det kommer vi öva mer på. Guldstjärna till Lillan idag! <3

Av Jhagman - 18 april 2014 22:46

Här är filmen från hoppningen i Tisdags och efter att ha kollat på den säger jag bara OMG... Jag rider så dåligt!!! Jag sitter med megahöga händer, superkorta tyglar, bromsar henne hela tiden och rider i undertempo... Stackars häst men hon hoppa ändå. Måste öva på att lite mer på henne och med de menas längre tyglar och mer fram. Jag vet att hon kan hoppa men jag rider nog såhör dåligt för att jag var osäker eftersom jag ramla av 2 gånger sist vi hoppa. Men det är bara att ta nya tag och inte fega för det förstör bara


Av Jhagman - 18 april 2014 16:59

 

Som rubriken lyder gick min ridtur idag. Jag red ut och redan innan vi lämnade stallplan var hon jätte spänd och nervös, detta berode nog på att josse hade tagit ut cheeky. Så det var en snabb skritt som vart taktig hela vägen typ men jag försökte bara sitta där och vara lugn och inte korta tyglarna och hon blev lugnare och lugnare tills det kom en bil och körde förbi jätte nära och fort! Lillan reagerade genom att sparka mot bilen och köra lite rodeo efter.  Bilen stannade inte. Då vart jag så arg! Att jag började gråta xD men lillan märkte nog av att jag blev ledsen för hon skötte sig bra efter det men fortfarande väldigt spänd i traven. Vi travade en stund Och sen galoppera vi men hon vill inte fatta höger galopp helst utan vänster så när vi kom ner till vattnet (det är en lång grässträcka brevid en åker) övade vi att galoppera 5-10 språng bryta av till trav och fatta ny galopp. Hon blev super laddad och lyssnade väldigt bra på förhållningar men hon blir Väldgt på och då gör hon skänkelvikning eller galopp på stället och vill inte gå fram så det blev 2 längor längs vattnet innan jag var nöjd. Sedan gick ridturen helt ok efter det. Hon krånglade med höger galoppen igen så gjorde några höger fattningar till tills jag var nöjd. Vi gjorde även flyttningar på asfaltsvägen vilket hon gör bra till vänster men sämre till höger så måste börja stärka hennes höger sida mer för det är även det bakbenet hon inte vill sätta under sig lika bra som det vänstra. Öva öva öva ska vi göra men hon är annars väldigt fin nu!

Av Jhagman - 17 april 2014 16:00

Idag blev det en skritt runda på 20 min. Detta gör jag av skälet att det är terapi för Lillan för hon vill så gärna springa och är väldigt på när man rider ut. Vid de "vanliga platserna" där man brukar ta tyglarna är hon väldigt taktig och snabb i skritten, nästan övergång till trav så jag har bestämt att hon ska skrittas ut 1 dag i veckan i ca 30 min så hon lär sig att ta det lugnt. Idag gjorde vi ator framsteg jämfört med förra gången då hon travtaktade 60 % av skritt turen. Idag red vi runt kyrkan och trotts blåsten behövde jag bara korta tyglarna och bromsa henne 3 gånger! En gång var en stor säck som de ställt på åkern som fladdrade så den var läskig och en kråka som flög upp ur ett dike. Kråken gjorde så det blev lite rodeo men inget mer än det. Väldigt duktig häst idag med tanke på att det blåser halv storm ute :)  

Av Jhagman - 15 april 2014 20:43

Idag blev det hoppning och jag ramlade INTE AV! Det blev ett räcke, en kombination och ett räcke mellan B och E. Vi hoppade kombinationen och det var 90 cm. Hihi jag trodde jag skulle dö typ för jag var så nervös över att jag skulle ramla av igen men nej då hon skötte sig super! Det kommer film senare :)


Fick lite tips av Josse som jag ska träna på:

- Mer fart fram

- Bestämd

- Mer samanspelta

- Lita på Lillan mer


Idag så hoppade hon väldigt fint men var lite seg då och då. Hon suger tag i hinder ibland och ibland inte, detta stör mig lite så det ska vi öva på. Hon var lite loj idag men det blev bättre mot slutet men det kanske bara var träningsverk från i Söndags.

     



Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards