jhagman

Alla inlägg under maj 2014

Av Jhagman - 6 maj 2014 11:37

Idag blev det en skrittur efter 2 dagars vila. Hon var väldigt duktig men vart väldigt spänd åt höger för hon blev vaccinerad igår så hon var väldigt öm vid stickstället. Så det blev långa tyglar och bara ta det lugnt för jag vill inte att hon får in i huvudet att när det gör ont ska man bli spänd och stressad för då kommer hon göra så vid t.ex träningsverk också. Hon är en väldigt känslig häst så vill inte få tillbaka den stressade och spända hästensom jag kämpat som en gnu för att få bort.


Här är även sträckan som hon brukar bli väldigt spänd och tackta en massa på men det börjar bli bättre och bättre :)

 

Av Jhagman - 5 maj 2014 11:40

Idag ska Lillan vaccineras vilket betyder vilodag (igen). Hon vila igår med för att hon känts lite loj och jag fick sms från Julia igår att hon log och snarkade i boxen igår så hon ville nog ta det lugnt men tror det kan vara nyttigt för henne med vila nu i 3 dagar då hon gått med mer krav sedan jag kom hem från England. Kanske blir så att hon får vila onsdag med får se hur hon verkar i humöret imorrn.


Ska även rida Russell idag igen kan försöka få lite bilder på det :)


Här är en film från hoppningen häromdagen


 

Av Jhagman - 4 maj 2014 13:00

I torsdags hade nästan hela stallet tömkörningskurs för Pinge Andersson. Jag har verkligen velat få hjälp med tömkörningen med Lillan för hon kan ju vara helt hopplös ibland och ibland helt underbar... Vi var först ut och jag fick börja med att tömköra henne öcer bommar men hon ville inte gå över dom? Hon brukar vara den som alltid dras till hinder... men efter ett tag gick hon över när Pinge gick först för att hon skulle vara lugn. Pinge trodde att hon bråkade för att hon viste precis vad som krävdes av henne så vi bytte övning till att gå igenom bommar som låg som en blixt. Detta gjorde hon väldigt vingligt och ofokuserat med mig så Pinge tog över och då bröt helvetet  ut! Lillan galopperade runt ring i 180 grader både bak och framlänges, gjorde piaff, pasage, backade, skänkelvikningar och sparkade bara för att visa sitt missnöje. Pinge var lugn men bestämt och var med hela tiden i hennes rörelser så att hon alltid var framför honom. Lillan var så sjukt missnöjd men gav sig efter ett tag och lyssnade då men när Pinge bad henne gå i blixten gjorde hon lika dant och vägrade gå in men efter mer diskussion gick hon in men lyssnade inte/förstod inte varför hon skulle gå brevid bommarna och inte över men det gick till sist och då byte vi håll och samma problem igen. Men de diskuterade och lillan gick sedan snällt igenom. Efter detta fick Lillan gå in i stallet och tänka över och skämas x) 


Efter Prindat tog han Lillan igen och nu var det en helt annan häst.  Lugn lyssnade men ifrågasatte ändå men i slutet kunde han trava henne igenom i lugnt tempo :D 


Pinge säger att när jag tömkör måste jag få henne över tröskeln för då kan jag göra vad jag vill med henne men stt komma över kanten är en utmaning för det är vid den som hon beter sig som en dåre men bara att öva och göra saker som hon inte gjort förut. Han var sjukt duktig sp ska nog be han komma ut igen när jag tränat henne mer!:)  

Av Jhagman - 3 maj 2014 21:24

Idag red jag Lillan och Ebbas 4-åring Russell. Började med att rida Russell i ca 30 min på banan. På honom är det bara grundridning på spåret och volt.  Han var duktig men testade mig lite med bakutsprång men jag är ju van vid lillan så det var lugnt men han fick mig ur balans första gången men sen gick det bra. Men han vart trött efter passet och log typ död i boxen x)


 

Lillan hoppade jag idag med sockerbit-ett galoppsprång-oxer och på andra sidan bom-sockerbit-bom. Hon var duktig och hoppade rikrigt bra nör jag slutade störa henne för det gör jag. Jag vill gärna plocka i henne innan hinder och då förstör jag för henne så det måate jag sluta med! Hon blev stark på slutet så avslutade med galoppjobb på volt/fyrkanten för att få henne lugn, mjuk och fin vilket hon verkligen blev! Riktigt kul att hon börjar bli så fin nu!!!

   


Använde de hindren som vi måla i höstas, de är ROSA -vita och grön-vit-gula :D

   


När jag var klar så fick sig lillan en manikyr och back on track pp frsmbenen samt en noggran borstning. Jag passade även på att smörja sadel och skydd, en riktig fixar dag med andra ord :)


   

Av Jhagman - 3 maj 2014 11:13

Har under några dagar suttit och kollat på många filmer på youtube på ryttare som tävlar 1.35 och uppåt. Vissa får det att se så fruktansvärt lätt ut med bra flyt, stabilitet och teknik. T.ex videon på Miakel van der fleuten. Han är lite vinglig över hindrena med högerhanden som flyger runt men annars rider han sjukt bra. Kolla bara i kombinationen hur han kortar och länger hästen på ett lugnt sätt. 


Kollar på dessa filmer för att lära mig mer, få tips och inspiration!

Av Jhagman - 2 maj 2014 21:21

Idag blev det en mini uteritt som var mer för att röra på sig. Hon var duktig ända fram tills jag hade börjat trava av. Då blev hon spänd och ville inte slappna av så det blev några varv i paddocken i trav som avslutades på långa tyglar! Annars var hon duktig och lyssnade jätte bra, hon väntade in mina signaler och vi hade en bra känsla hela turen.


Ska skriva om tömkörningskursen jag var på igår för jag hann inte igår för den startaxde 10.30 och började jobba 14-21... 


 

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards